DN2, supranumit ”drumul morții”, este unul dintre cele mai periculoase din România, raportat la numărul de vieți pierdute în accidente rutiere și de numărul persoanelor care au suferit vătămări în accidentele rutiere produse pe raza acestuia. De curând, s-a stabilit că sunt întâlnite mai multe cruci decât borne kilometrice. Conform datelor puse la dispoziția publicului de poliție, în fiecare an din ultimii 10 s-au produs peste 400 de accidente, cifră care trebuie să ne determine, pe fiecare în parte, să luăm măsuri.
Cauzele situației prezentate anterior sunt multiple, dar una dintre cele principale ține de necunoașterea prevederilor legale privind circulația pe drumurile publice. Mai exact, șoferii nu fac diferența între bandă de mers și acostament.
Drumul DN2/E85 este singurul drum care leagă zona Moldovei de București/sudul țării, fiind astfel tranzitat de numeroase autoturisme de și tiruri. Traficul pe acest drum este periculos din mai multe motive, dar unul dintre ele ține de faptul că acest drum este prevăzut cu un acostament mai lat – dar nu atât de lat cât o bandă în sine -, pe fiecare sens de mers.
Mare parte din șoferi, necunoscând că circulația ar trebui să se desfășoare în regim de drum cu o singură bandă de mers pe sens și că pe acostament este interzis a se circula, nu adoptă o conduită potrivită și, mai ales, preventivă.
În art. 43 lit. f) din Ordonanța 43/1997 privind regimul drumurilor, se menționează:
Pe drumurile publice sunt interzise:
circulația autovehiculelor pe acostamente, șanțuri, trotuare, pe spații de siguranță ale drumurilor și podurilor, precum și pe banda de urgență sau mediană a autostrăzilor;
Astfel, traficul rutier pe DN2 ar trebui să se desfășoare pe o singură bandă de circulație pentru fiecare sens, fără a se depăși exteriorul benzii de mers, respectiv a se circula pe acostamentul consolidat.
Șoferii care circulă pe acostament riscă să primească amendă, dar, mai important decât atât, în cazul unui eveniment rutier, cel care circulă pe acostament (chiar dacă circulă cu viteza legală) poate fi considerat vinovat de producerea evenimentului rutier, de acest aspect nefiind conștienți foarte mulți șoferi.
Sigur, poliția rutieră are o culpă, cel puțin morală, pentru neaplicarea de amenzi celor care folosesc acostamentul pe post de bandă de circulație. Chiar dacă respectarea legii ar duce la scăderea vitezei de circulație pe acest drum, fapt ce nu ar fi în conformitate cu dorința a numeroși conducători auto, ar salva vieți omenești.
Un alt factor important, valabil nu doar pentru circulația aferentă acestui drum, ci la nivel național, este lipsa unei conduite preventive în trafic. Importanța acestor reglementări din Codul rutier este adesea ignorată, atât în cadrul cursurilor pe care cei ce își propun să obțină permisul de conducere auto sunt obligați să le urmeze, cât și în cadrul testelor la care aceștia sunt supuși. Toate acestea se reflectă ulterior în trafic, atât în atitudinea conducătorilor auto, cât și în cea a organelor de poliție rutieră.
Drumul DN2/E85 este un exemplu de caz în care nerespectarea normelor legale duce la pierderea de vieți omenești și ne face să conștientizăm că, în spatele unei norme legale, stau niște rațiuni și argumente care sunt spre binele nostru, al tuturor.