Pandemia provocată de virusul SARS-CoV-2 a forțat anumite instituții/autorități publice să îmbrățișeze digitalizarea. Printre atât de multe aspecte negative aduse de virus, implementarea unor soluții digitale pentru obținerea unor documente/avize, etc., este, cu siguranță, un aspect pozitiv, demn de a fi menținut.
Printre instituțiile publice care au implementat soluții exclusiv digitale se numără și Oficiul Național al Registrului Comerțului, motiv pentru care trebuie lăudat. Nu este neapărat o noutate, posibilitatea utilizării formularelor online fiind implementată anterior, dar această perioadă a forțat puțin lucrurile și a determinat simplificarea unor proceduri astfel încât să fie posibile exclusiv de la distanță.
Vom vorbi despre înființarea/înmatricularea unei societăți cu răspundere limitată exclusiv online, fără ca aceasta să fie singura procedură ce se poate realiza exclusiv online în fața ONRC. Tot digital, se pot realiza schimbarea sediului social, deschiderea unui punct de lucru, adăugare asociat, majorare capital social, cesiune părți sociale, schimbare denumire firmă, etc..
Sigur, pentru a putea înființa o societate online este necesară, în primul rând, semnătura digitală.
Chiar dacă pașii descriși în continuare sunt necesari înființării unui SRL, aceștia sunt asemănători și pentru înființarea unei societăți în nume colectiv și în comandită simplă, diferențele privesc, în principal, tipul de documente necesare.
Primul pas reprezintă rezervarea denumirii, acest lucru putându-se realiza tot online. Trebuie avut în vedere faptul că alegerea unei denumiri a persoanei juridice nu poate fi lipsită de anumite exigențe, privitoare la utilizarea unor termeni care impun anumite restricții, cum ar fi: național, român, institut, academie, etc.
Pasul doi este reprezentat de stabilirea sediului societății, prin intermediul unui contract de închiriere sau a unui contract de comodat.
Pasul trei aduce în discuție redactarea actului constitutiv, act care trebuie să reglementeze cel puțin: denumirea și sediul firmei, forma juridică, obiectul de activitate, durata de funcționare, capitalul social, conducerea și administrarea societății, evidența economico-financiară a societății, dizolvarea și lichidarea societății, soluționarea diferendelor, forța majoră.
Pasul patru necesită pregătirea celorlalte documente necesare, solicitate de ONRC, declarații, specimen de semnătură, etc..
Ultimul pas implică completarea și încărcarea online a documentelor necesare înregistrării societății pe site-ul ONRC. Aceasta se face la rubrica „Servicii online PC”, secțiunea “Înregistrare în RC şi autorizare PJ”.
Totodată, trebuie avut în vedere faptul că toate documentele ce urmează a fi încărcate trebuie scanate individual, pagină cu pagină, semnate folosind semnătura electronică și salvate în format PDF.
Inclusiv taxele privind operațiunile de înregistrare pot fi plătite prin intermediul portalului, ulterior întocmirii și comunicării de către aceștia, a unei note de calcul, solicitantul urmând să încarce dovada plății.
Mai mult decât atât, rezoluția de înființare, certificatul de înregistrare, și certificatele constatatoare de autorizare pot fi transmise prin poștă de către ONRC, dacă se bifează această opțiune.
Astfel, avem posibilitatea de a evita cozi și așteptări îndelungi la sediile ONRC, optând pentru înființarea unui SRL exclusiv online.